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28 de setembro de 2014

Música do Brasil, de Hermano Vianna e Ernesto Baldan

Música do Brasil caiu em minhas mãos por acaso, enquanto conversava com um amigo antropólogo que achou que eu deveria conhecê-lo. Parte de um projeto que também incluiu uma série de TV, CDs e site, o livro possui textos de Hermano Vianna e fotos de Ernesto Baldan realizadas ao longo das viagens que fizeram pelo Brasil buscando retratar a música folclórica brasileira e, principalmente, as pessoas envolvidas com essas manifestações culturais.

Publicado em 2000, o livro é resultado dos cerca de 80 mil quilômetros percorridos pela equipe do projeto e dos dois anos de pesquisa sobre o tema. Os textos de Hermano mostram como a religião e o sincretismo marcam a cultura popular brasileira e aborda, em sua maioria, tradições culturais de grupos das classes menos favorecidas. Ele descreve as manifestações folclóricas como "brincadeiras", no sentido que a as atividades realizadas são festas em um sentido mais amplo, na maior parte das vezes unindo a apresentação musical a algum ritual ou culto.

A falta de numeração nas páginas dialoga com a forma como o material é apresentado: não segue ordem geográfica, estética ou cronológica. Estão, lado a lado, elementos mais conhecidos da cultura brasileira (como o carnaval, o tecnobrega e o samba) e manifestações exóticas ou pouco divulgadas, como o Zambiapunga de Taperoá, na Bahia, os Dançarinos da Sociedade de Danças Antigas e Semi-desaparecidas Araruna (nome sensacional) de Natal, no Rio Grande do Norte, e o catumbi de Itapocu, em Santa Catarina (uma variação de congado).

Um dos pontos mais interessantes é observar como os diferentes grupos retratados transformam suas limitações (de recursos financeiros e de matéria-prima) em recortes estéticos. Eles se adaptam às suas respectivas realidades e não deixam de manifestar suas crenças e sentimentos. Como escreve o próprio Hermano, a alegria apresentada junto a essas manifestações populares seria uma forma de resistir à miséria para não deixar que aquilo que é miserável tome conta de todo o seu mundo, de sua vida". Um bom exemplo é a banda Dragões do Forró, de Nova Olinda, no Ceará. Com uma mistura inconsciente de John Cage e gambiarra, a banda é criação de um garoto que constroi seus próprios instrumentos com sucata, sendo que muitos deles sequer emitem sons. O que importa ali é seu valor simbólico, a performance que sintetiza a vontade de se expressar e se divertir, independente das condições disponíveis.
 

17 de setembro de 2014

Moreno Veloso na Music Alliance Pact de setembro

O Meio Desligado é o representante exclusivo do Brasil no Music Alliance Pact, projeto global que envolve cerca de 30 blogs especializados em música, de diferentes países, que mensalmente realiza uma coletânea com bandas independentes/alternativas. Todo dia 15 é publicada a coletânea com uma música escolhida pelo representante de seu respectivo país de origem.

Você pode ouvir separadamente cada uma das músicas escolhidas para esta edição da coletânea ou fazer o download da coletânea completa.


ARGENTINA: Zonaindie
Los Gongs - Suicidas
Suicidas is a brand new track from Los Gongs' sophomore album, Volumen 2. This young, promising band from Buenos Aires takes us back to the folk-rock, kraut and psychedelic sounds of the 60s and 70s. It was recorded at Ion, one of the few studios in Argentina that still offers a completely analog recording environment.

AUSTRALIA: Who The Bloody Hell Are They?
Foreign/National - Life Tourist
Five-piece Foreign/National was formed by brothers Mark and Sean Gage in their hometown on the Mornington Peninsula, a short drive south of Melbourne. The band has released three singles since November last year, attracting their fair share of attention from the music blogosphere. On latest offering Life Tourist, the lyrics offer a harsh counterpoint ("What's your motherfuckin' problem?") to the band's signature blend of psych-pop and tropicalia. It's a cheerful, off-kilter sound that falls somewhere on the spectrum between Django Django and Os Mutantes. Foreign/National's debut EP will be out on Downtime later this month.


BRASIL: Meio Desligado
Moreno Veloso - Um Passo À Frente
Moreno Veloso, the eldest son of Caetano Veloso, released his first studio album this year, Coisa Boa. "Um Passo À Frente", the first single from it, is an indie-samba song that reflects the easygoing mood of the record.

CANADA: Ride The Tempo
D-Sisive - Jonah Hill
Toronto rapper D-Sisive describes his own biopic and reveals who would be the ideal person to play him. Despite being seemingly ridiculous, this track may be his best yet.

CHILE: Super 45
Bernardita - Hojas
Bernardita (Martínez) took some songs that her friend and fellow musician Felipe Cadenasso had kept for years and included them in her self-titled debut album. Hojas ("Leaves") is a melancholic song that allows the listener to experience the intimacy of the recording. It's fresh, warm and sweet. Just as the leaves fall to the ground during autumn you will fall for this track.

COLOMBIA: El Parlante Amarillo
fatsO - It's Getting Bad
Daniel Restrepo is fatsO's heart and bassist: a project born from the roots of jazz that has evolved into rock and soul. Thus their classic, elegant style refreshes the sounds of Colombia's capital. In the track It's Getting Bad, the influence of the great Tom Waits is palpable.

DENMARK: All Scandinavian
ColorKaleido - Gold
ColorKaleido - producer/songwriter Kim Vagn Wagner and singer/songwriter Christine Milton - released their first EP in 2012 (two tracks available on SoundCloud) with a fresh one coming out early next year. Gold is the first single off the as-yet-untitled new EP and it's a pretty amazing shot of grandiose pop.

DOMINICAN REPUBLIC: La Casetera
Irka Mateo - Vamo a Gozá
Irka Mateo is an expert in world music and Dominican folklore. After more than 25 years exploring our roots she still finds ways to innovate with the sounds that have shaped our cultural landscape for hundreds of years. Vamo a Gozá takes on bachata rhythms with accordion - usually associated with merengue - and is the first single from a new album that will prominently feature this instrument.

ECUADOR: Plan Arteria
Munn - Aquí/Ahora
Progressive beats, silences and a powerful female voice that sings about an action we need to take here and now. This is the new single from Munn. Two years since the release of their first EP, Espiral, the group are preparing to launch their new album. The single Aquí/Ahora is just the starting point of Munn's new, ambitious sound.

GREECE: Mouxlaloulouda
Sophia Loizou - Silica
Sophia Loizou's incredible, bold-sounding debut album Chrysalis was mixed and mastered by Subtext's Paul Jebanasam. It is an exploration of conflict and balance. Using a unique set of sonic transformations, synthetic materials and archival recordings of life, both natural and mechanised, the work depicts forms across a diverse range of scales from the microscopic to those which exceed measurement entirely. Comprised of six movements, the recordings unfold an elaborate landscape of intricate detail and severe natural forces whose end is both a creation and a dissolving of recognised forms.

INDONESIA: Deathrockstar
Pancasura - Kamu
Pancasura is a collective of young people from Bandung who fuse traditional Sundanese pentatonic scale with world music beats and modern instruments, as you can hear on Kamu ("You").

IRELAND: Hendicott Writing
Florence Olivier - Portals
Ambitious conceptual Dublin electro-pop act Florence Olivier channel their namesake - the inventor of the modern synth - and add a twist in basing every track on a deconstructed movie plot. Second single Portals comes complete with a video crammed with the dumbest jokes the three-piece could come up with, but the infectious, summery bent of the slow-building track and its delicate vocals is worth taking seriously. Oh, and which movie is Portals? Well, that's part of the fun...

ITALY: Polaroid
Drink To Me - Bright
One day I'll go drifting in deep space. That day I'll be listening to Drink To Me. Bright is the first single from Bright White Light, their new album. It was produced by Alessio Natalizia (Banjo Or Freakout, Walls, etc) and represents a step forward in the band's career. This song is full of trippy synths, the narrator is having a mystical crisis, the rhythm is pulsing but there's no gravity, "All of my memories are gone". Immerse yourself.

JAPAN: Make Believe Melodies
Nohtenkigengo - Typhoon
Folk-pop artist Nohtenkigengo has been kicking around since last September, when he released his first EP. He followed that up with an even stronger sophomore collection, and he has not wasted any time as he has his debut full-length album ready to drop next month. Typhoon is the first taste of it, a jaunty number with traces of melancholy sprinkled over it.

MALTA: Stagedive Malta
Three Stops To China - The Beach
Dave Urpani, Kurt Kind and Josh Briffa have been making music together since 2010. In that time they've gone from an eclectic mix of grunge and punk to a multi-layered, harmonic blend of dream-pop and shoegaze, while making it a point to not forget their energetic roots. Having just released Take Me To The Beach, a homemade EP signalling this latest chapter in their sonic evolution, hints of what lies next are already looming over the horizon.

MEXICO: Red Bull Panamérika
AAAA - Echo Dream
AAAA is the brainchild of Gabo Barranco, a youngster who has been sneaking around Mexico City's underground scene as part of the shoegaze-surf-punk band DDA. Now he is delivering tracks under the name AAAA, an ambient noise project that is about to explode in some important local festivals.


PERU: SoTB
Laikamorí - Norfolk
Laikamorí is one of the most strange and mysterious musical movements in Peru. The only information about their members is that they are two guys who always play wearing masks encrusted with shiny stones. What I like about them is the amazing sound they create with guitars and synthesizers. They recently released an experimental electro EP, available for free at Bandcamp.

PORTUGAL: Posso Ouvir Um Disco?
Naked Affair - Pearl
With a sound encompassing keyboards, sampling, synths and some remarkable vocals, Naked Affair cite The XX, Daughter, Roisin Murphy and Erykah Badu as influences. Following the fabulous Melon Ice Cream, Naked Affair offer MAP readers an extended version of their latest single, Pearl. Go ahead and download it now, before they become big.

PUERTO RICO: Puerto Rico Indie
El S. - No Me Mires
Samuel Vidal Quintero, the gifted composer and keyboard player behind indie salsa darlings Orquesta El Macabeo, is also responsible for one of this year's most exciting hip hop records. El S.eis is Quintero's sixth record under the El S. alias and his most accomplished to date. With a healthy dose of collaborations and some inspired beats, El S.eis is both a celebration and a strong statement of artistic maturity from Quintero. No Me Mires, a fun but politically-charged track featuring fellow rapper EBRS, tackles the experience of being constantly judged by others because of outward appearances.

SCOTLAND: The Pop Cop
Bronagh Monahan - Wait
Scotland has long been an embracive, inclusive place to live. When looked at in the context of the music sector, both performer and population reap the benefits. Bronagh Monahan is a wonderful example of this. Since moving from Belfast to Glasgow in 2008 she has given so much to her adopted home, immersing herself in the local music scene, hosting live nights for fellow songwriters and showcasing her sultry piano-pop and striking vocals in weekly residencies. Such drive and enthusiasm can't be contained, though, and the next stop in Bronagh's search for stardom is London, where she'll no doubt dazzle another city.

SOUTH KOREA: Indieful ROK
Danpyunsun And The Sailors - Yellow Room
Danpyunsun started his underground folk music project as a solo effort in 2006. A year ago he decided to take help from a few fellow musicians and launched Danpyunsun And The Sailors. Claiming to operate within a genre curiously defined as experimental-psychedelic-chamber-music, the band's first album, Animal, was released in late August. On Yellow Room, percussion and violin set the scene for an intense and engaging song that will linger in your memory long after you hear it for the first time.

10 de setembro de 2014

Conexão Brasil / Portugal: Norton

Em mais uma publicação resultante da parceria entre o Meio Desligado e o blog português Bandcom, publico aqui a crítico do disco da banda indie portuguesa Norton, que em 2014 lançou seu terceiro CD, homônimo. O texto foi escrito pelo João Ribeiro, do Bandcom. A proposta da parceria é apresentar ao público brasileiro novos artistas alternativos de Portugal e, por outro lado, levar a nova música independente brasileira aos leitores portugueses através dos textos do Meio Desligado que são republicados pelo blog português.


Os Norton voltaram aos discos, e tal como os dois álbuns anteriores, este foi editado no Japão, curiosamente, mesmo que a banda ainda não tenha tocado ao vivo por lá. O sucessor de “Layers of Love United” (2011) é de epíteto homónimo e marca o regresso da banda de Castelo Branco às canções, exactamente 10 anos depois do álbum de estreia, “Pictures From Our Thoughts”.

A morfologia de "Norton" centra-se no indie pop-rock que por agora vai fazendo furor e ganhando cada vez mais terreno junto de vias mais comerciais e mediáticas da indústria musical, aqui com claras influências de nomes sonantes como Bloc Party, Yo La Tengo ou Franz Ferdinand. Coeso, quente, tão rock como pop, festivo e energético, este é um álbum que se constrói ao ritmo das erupções solares, ideal para nos acompanhar nestes dias que marcam o início do verão. Nele, as guitarras pulsantes, os sintetizadores planantes e secção rítmica vigorosa deslizam numa melodia fervilhante que não queremos que acabe.

Pedro Afonso, Rodolfo Matos, Leonel Soares e Manuel Simões apresentam oito temas que são um reflexo de uma vida inteira de canções - por exemplo, “Hours and Day” tem lá dentro uma década de Norton, uma procura incessante pela perfeição.



O pontapé de saída é o ritmado e incisivo primeiro single “Magnets”, uma canção que assim que a ouvimos fica a ecoar nos nossos ouvidos durante longos períodos de tempo. O pop-rockcontinua e a dançante “Premiere”, num ritmo hipnótico, é apesar de tudo um convite a saltar e a soltar todo o stress acumulado após um longo dia de trabalho que se conjuga entre uma “Directions” numa imersão sinfónica proporcionada pelo sintetizador, naquele que é talvez o momento mais ambiental do disco, e uma novamente febril “Brava” que irrompe num numa espécie de pós-punk angular e meio esquizofrénico.

Sem que com isso perca toda a exclusividade e identidade, "Norton" apresenta, assim, belíssimos recortes de uma sonoridade enquadrada agora numa estética mais uptempo e consegue ser leal a si próprio e recuperar/preservar toda uma década de canções e de entendimentos de lugares emocionais. Intenso mas simultaneamente harmonioso: é assim que o podemos classificar.

7.1